Programy lojalnościowe

Na przestrzeni lat zmieniło się znacznie w Polsce podejście do klienta. Niezależnie od tego, czego klienci oczekują, są traktowani z większą starannością. Przedsiębiorstwa dokładają starań, by dbać o swoich klientów, gdyż konkurencja w każdej branży sprawia, że osoba niezadowolona z produktu czy usług jakiejś firmy po prostu więcej nie zdecyduje się na współpracę.

Dlatego też dużo bardziej istotny jest marketing relacji >>informacje<< Rozpieszczanie klientów

Za tym hasłem stoi mnóstwo czynników, ale każde z nich ma taki sam cel – zatrzymanie klienta i zachęcenie go do kolejnego skorzystania z usług przedsiębiorstwa czy nabycia jakiegoś produktu. W największych korporacjach są nawet osobne działy zajmujące się tylko marketingiem relacji.

Zakupy przez internet

Autor: iStock
Źródło: iStock

Metody są bardzo różnorodne. Wszelkiego typu karty stałego klienta, rabaty przy następnym zakupie lub różnorodne programy lojalnościowe. Wszystkie te rzeczy robi się po to żeby zachęcić klienta do ponownego podjęcia współpracy. Najczęściej spotykamy karty na punkty, na przykład na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych czy w restauracjach. Zwykle są to znane sieciówki. Spotkać też można karty, na których zbieramy kolejne stempelki. Po zebraniu konkretnej ich liczby dostajemy prezent lub – odwiedź nas – nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie można znaleźć przykładowo w zakładach kosmetycznych.

Jakość przede wszystkim

banknoty

Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

Naturalnie tylko programy lojalnościowe >>oferta<< nie załatwiają sprawy. Wyłącznie, gdy usługa lub produkt są na wysokim poziomie, możemy liczyć na powodzenie tego typu przedsięwzięć. Jeśli firma źle traktuje swoich klientów albo sprzedaje towary złej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powrotu klientów albo zwiększenia sprzedaży. Trzeba mieć to w pamięci.

Klienci obecnie są zdecydowanie bardziej wymagający niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat wstecz. Teraz są świadomi swoich praw i egzekwują je. Coraz więcej ludzi już nie ma oporów przed składaniem reklamacji produktów czy usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i naprawienia wad. Warto zdawać sobie sprawę, że dobrze traktowany klient powróci. Jeżeli dostaje usługę czy produkt wysokiej jakości – poleca je innym, a to najlepsza reklama.