Jakim sposobem zbudować długotrwałe relacje sprzedażowe?

Nie ma sukcesu w sprzedaży, a więc i zysków, bez dbania o klienta. Dzisiejsze potrzeby stają się jednakże coraz bardziej wygórowane. Spójrzmy jednak na przykłady z branż telefonicznych, czy ekonomicznych. Wystarczy posiadać przed dłuższy czas dowolne konto w banku X lub abonament i już stajemy przed wyborem interesujących bonusów.

biznes

Autor: Global Panorama
Źródło: http://www.flickr.com

Takie naciskanie firm na większą konsumpcję nie pozostaje dla nich bez skutków. Dla utrzymywania sprzedaży na wysokich obrotach coraz więcej przychodów z działalności kierowane jest na marketing. O ile okazjonalne bonusy są chwytami na krótką metę, to każda firma pragnie posiadać swój stały, zaufany „elektorat”. Promocja i błyskawiczne „chwyty” są działaniami jednostkowymi, mającymi przynieść momentalną reakcję, w dłuższej zaś perspektywie firmy realizują programy motywacyjne i lojalnościowe.

Źródło artykułu:

Udana sprzedaż w firmach wybijających się na rynku tkwi zazwyczaj w trudnym do zmierzenia samozaparciu i dyscyplinie oraz szczególnym zadbaniem o potrzeby drugiej strony – konsumenta. Kwintesencją sprzedaży, zwłaszcza w początkowym etapie działania jest bliska relacja z klientem. To powiązanie dwóch stron, którego spoiwem jest produkt dobrej jakości, czyli artykuł, usługa spedycyjna, sprzedaż detaliczna – jednym słowem wszystko. Powodzenie da korzyści obu stronom, ale większe właścicielowi – uzyskuje on bowiem relację (tak zwany kontakt) i cel do którego dąży od początku, czyli pieniądze.

Zapomnienie bądź przeważenie proporcji ku pieniądzom – co zdarza się najczęściej przy kolejnych etapach wzrostu – zmniejszyło popyt na usługi niejednej, dobrze prosperującej firmy. Dlatego stosują one nie tylko narzędzia analityczne, które rozpracowują możliwości rynku. W budowaniu zaufania kluczową rolę odgrywa narzędzie PR-owe – tak zwany program lojalnościowy.

biznes

Autor: Grant Wickes
Źródło: http://www.flickr.com

Stosuje on dobrze znane narzędzia marketingowe: wszechobecną promocję, marketing marketing relacji bezpośredni, reklamę. Dobrze jest, kiedy firma ma swojego marketingowca w sieci. Taki „spec” rozgryzie wirtualną przestrzeń i zadba, pod kątem ogarniania wirtualnej przestrzeni o dobre relacje z klientem przez portale – ciekawa strona. Selekcjonowanie danych o odbiorcach, ankiety, w końcu korespondencja są ważnymi działania mającymi zbudować długotrwałe relacje i zaufanie na linii firma – konsument.