Kilka słów o oponach

Niemal wszyscy dorośli ludzie poruszają się samochodami. Jest to znak epoki i nawet, jeśli lubisz rower, nienawidzisz znajdować się zamknięty w blaszanej puszce, masz chorobę lokomocyjną, uznajesz samochody za nieprzyjazne środowisku…z tych i innych powodów, nawet jeśli po prostu nie lubisz jeździć samochodem, pewnie i tak jeździsz, nawet jeśli w towarzystwie. Nawet, gdy to autobus.

Trudno się dziwić, jak duży jest cały przemysł wokół samochodów. Auta przekształcają się od dekad, coraz więcej elektroniki i pozostałych najnowszych rozwiązań upchniętych jest w coraz mniejszych, wciąż bardziej oszczędnych i zwrotnych samochodzikach. Od dawna widzimy już w standardzie klimatyzację, nie mówiąc już o ciepłym nawiewie. Są czujniki parkowania, mamy kamerki pozwalające podejrzeć, co jest z tyłu, kiedy jedziesz na wstecznym, mamy asystenta parkowania, który zaparkuje auto za ciebie. Genialne i przydatne.
Pozostałe ciekawostki na
Istnieją więc współczesne pomysły, ale stare, znane od zarania przemysłu kawałki samochodów także są nadal niezbędne i obecne – samochód nadal posiada, przykładowo, opony. Laikowi może zdawać się ciekawostką obecność tak ogromnie wielkiej mnogości rodzajów, typów, gatunków i odmian opon, ale doświadczeni kierowcy wiedzą, jak ważne są opony w aucie, także do poruszania się tylko i wyłącznie po mieście. Nowe opony mają właściwie zaprojektowany bieżnik, są wyprodukowane z konkretnej mieszanki gum i odpowiednio odrutowane.

fiat gam

Autor: Chevrolet
Źródło: Chevrolet

I od lat nie jest sekretem, na ile różnią się koła zimowe od letnich, choć użycie ich w odpowiednich sezonach roku nie jest wymagane prawnie… nawet początkujący kierowcy mogą jednak dostrzec różnice w poruszaniu się z kołami niedostosowanymi do panującej aury.

Sprzedaż opon nie spada – chociaż kupowanie zimówek czy opon na lato nie jest podyktowane prawem, jest narzucone rozsądkiem; a nawet gdy już ktoś nie dba o to, powinien pod groźbą mandatów dbać o stan aktualnego ogumienia – bieżnik nie powinien być starty, opona musi mieć zachowaną przyczepność. Przy tym łysa, wiekowa opona może pęknąć w trasie, a w takim momencie wypadek gwarantowany. W handlu dużo bardziej wyjątkowym asortymentem są opony terenowe, opony do wyścigów i pozostałe, ale nie oznacza to, że przemysł (zobacz także Filtry dla przemysłu) gumowy jest mały. Opon są tysiące, a każda użyteczna jest na inne okoliczności, do innego samochodu.
Więcej o gam.