Czy czytanie bajek już od wczesnych lat jest ważne dla rozwoju dziecka?

Zwycięstwo ludzi i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele ludzi, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i pragnienie lektury muszą zaistnieć w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest sposobem mądrego kontaktu z pociechą i rewelacyjną metodą wychowawczą.

dziecko z maskotką

Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Dzisiejszy świat jest dla dziecka niejednokrotnie ciężki i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, mało czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma trudności emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie pojmuje języka i ma mały zasób słów nie jest w stanie samodzielnie czytać, ponieważ jest to dla niego za trudne i zbyt nudne, przeważnie w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Mowa jest przy tym instrumentem myślenia, też matematycznego. W ten sposób koło się zamyka – słabo czytające dzieci jeszcze mniej czytają i jeszcze gorzej się uczą. Co piąty nasz nastolatek – jest funkcjonalnym analfabetą.

Naukowcy i praktycy równocześnie twierdzą, że czytanie potomkowi na głos naucza je języka i myślenia, modyfikuje pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce dobrych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie niemowlakowi stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub odbudować więź i pomaga mu w rozwiązaniu ogromu zagadnień wieku dorastania. Także dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu w dużej mierze lepiej się rozwijają. Czytanie naucza dzieci rozróżniania dobra od zła i inspiruje do zadumy nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to niezmiernie ważne w aktualnym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za bogactwem. Czy znaczące jest, co czytamy potomkom? Tak, bo przy pomocy książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich język i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Z tego powodu postarajmy się, aby w pokoiku naszego dziecka (przykładowe aranżacje: ) nie zabrakło półki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, czy książka dla dziecka dobrana jest do wieku, poziomu dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości potomka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Równocześnie pamiętajmy, że kiedy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może pojąć ono zapisy „dojrzalsze”, przeznaczone dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, zapoznawajmy się z książeczką przed czytaniem jej dziecku. Postarajmy się kierować zasadą szkolenia również podczas szukania zabawek dla naszej pociechy – przykłady – .